Horren ondoren, binaka jarri
eta bien artean esaldi bat aukeratu behar genuen eta klase guztitik pasatzen
zioan paper batean idatzi.
Hona hemen zenbait aipu:
- Pentsamendua argazki bat da.
- Esperimentatzearen garrantzia.
- “la mente es una cualidad”.
- “Conocer no es lo mismo que saber”.
- Behaketa egiten irakatsi.
- Esperientzia=autoritatea.
- “Mundo de complacencia no de investigación”
- “La razón es para generar seguridad”.
- “No estamos acostumbrados a definirnos siendo”.
- “Siendo surge la experiencia del conocimiento”.
Hemen daude Fernandoren
bizitaren ondorioz, bizitako irakaskuntza-ikaskuntza esperientziaren taldearen
idei adierazgarri batzuk:
·
Zer da adimena?
1. Adimena ordenagailua bezala da, tresna
bat eta hau maneiatzeko burmuina dugu.
2. Adimena, bere kontzientzia egoeraren
arabera, errealitatea interpretatzen duen kualidade bat da.
3. Adimena duala da, une batean gauza bat
da eta ezin da beste bat izan.
4.
Pentsamendua argazki bat da.
5.
Behatzaileak objektu bat antzematen duenean, adimenera pasatzen da kontzeptu
berri bat sortzeko.
6. Zu zara nire kausaren objektua.
7. Ezereza eta adimenaren arteko lotura.
· Zer da behaketa?
1. Behaketa ezagutzaren oinarria da.
2. Pertsona bakoitza behatzailea da eta
behatzen duena objetua. Pertsonak behatzen duena ikusterakoan, ikusitakoaren
irudia bilakatzen da. Eta momentu horretan pertsona, behatzailea eta objetua
izango da aldi berean.
3. Objektu zehatz bat ikustean, horretan
bihurtzen gara.
4. Aldi berean sujetoa eta objetoa izateko
gaitasuna duen adimena da, ezagutzaren oinarria.
5. Meditazioa zer da?
·
Zer da errealitatea?
1. Errealitatea ezagutzen (es la que se
conoce) dena da, ez dakiguna (no lo que se sabe).
2. Garrantzitsuena ez da sinistea, bizitzea
baizik. Hemen sufrimendu gabeko bizitza bat hasten da.
·
Zer da ezagutzea (conocer)?
1.
Ezagutzea eta jakitearen arteko desberdintasuna (nahiz eta “conocer y saber”
etimologikoki esanahi berdina duten), esperientzia bizitzean datza.
2. Jakintza (conocimiento) ezjakintasuna
da.
3. Jakituria (sabiduría), ez da dena
jakitea.
4. Jakitea, (el saber) ezaguera
(conocimiento) eta aukera toki infinitua da, plastilina bezala transformatzen
dena.
5. Jakitea (el saber), izkutatzen naizen
aukera-toki infinitua da ez egiteko.
6. Jakituria (sabiduría), beti jarrita
eraman behar dugun txapela da.
·
Zer da irakastea?
1. Ezagutza eta autoritatea
esperientziatik eraikitzen dira.
2.
Egiten irakasten da.
3. Arrazoibidea behar dugu seguritatea
sortzeko.
4.
Bizi dugun munduan konplazentzia baloratzen da eta ez ikerkuntza.
5.
Arrazonamendu intelektualak ez du inoiz, ezer, irakasten.
6. Ezin da ezagutu arrazoidun
arrazoibidearen bitartez. Hemen ez baitago sortzeko gaitasunik.
7.
Ikasleak arretara eramatea garrantzitsua da.
·
Zer da ikastea?
1. Beldurra da ikaskuntzaren oztopo
handiena.
2. Ikaskuntza-porrota, egiteari beldurra
izatean dago.
3. Zer sentitzen duzu ikasten duzunean?
Konturatzea, sorpresa, ongizatea.
4. Ikastearen ekintza, ez da ekintza
duala, ustekabezkoa edo sorpresazkoa baizik.
5. Ezagutzen duguna maneiatzea, ez da
ikastea.
6.
Ongizatea, egindakoaz pozik sentitzen zarenean, irauteko, absolutua ezagutzen
duela ezagutu eta jakin behar du (“El bienestar, cuando estás satisfecho por lo
hecho, para que esto sea duradero, tiene que conocer y saber que conoce lo
absoluto”).
7. “Ilargian egotea” (“estar en babia”),
mugimendu egoera bat da behatzailea eta behatutakoaren artean. Egoera honetan
ardura ukatzen da, beldurra nagusituz. Egoera honetan ondorio bat bilatu nahi
da eta ezin da.
8. Fantasia eta imaginazioa ihesbideak
dira.
9. Konzentrazio egoeran objetua eta
sujetua plano berdinean daude.
10. Konzentrazioa da, arreta eta
borondatea nahiagatik.
11.
Konzentrazio egoeran ez dago desberdintasunik, nonahikotasuna baizik.
12. Desberdintzea, gauza bat izateko
bestea deuseztatzea da. Objetu bat baino ez da adimenarentzat eta
informazio-eremu itxia da.
13. Konzentrazio egoeran
informazio-eremuak ez dira deuseztatzen, elkartu baizik. Egoera honetan emaitza
ezagutza da.
14. Konzentrazio-egoeran oraina sortzen
da.
15. Konzentrazioan ikastea da aukera
bakarra.
16. Unibertsoa informazioa da bakarrik, bertan daude gure galderen erantzun guztiak.
16. Unibertsoa informazioa da bakarrik, bertan daude gure galderen erantzun guztiak.
·
Zer da izatea?
1.
Ez gaude ohituta gure buruak izatetik definitzeko.
2. Inoiz ez duzu amestuko beste pertsona
bat zarela.
3. Bizi dugunaren arabera amestuko dugu.
4. Zerbait izatea eta izatea, ez da gauza
bera.
5. Zu zara adierazi (expresar) dezakezuna.
6. Adimen egoikoa. Egoa (Cameraman) une
bakoitzean desberdina da. Zer deskribatu dezakegu gugandik honetaz aparte? Nor
naiz ni?
7. Esperimentatzeko desira dugu eta honen
saria, izaten nire burua ezagutzea (reconocer) da.
8. Egoa zerbait da, izaten deskribatu
daitekeelako.
9.
Egoa estruktura hutsa da.
10.
Jarioan ez dago adimenaren mugimendurik.
11. Izaten sortzen da ezagutzaren
esperientzia.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina