Aurreko ostiralean, nire unitate didaktikoaren aurkezpena izan nuen.
Gure taldea lau pertsonek osatzen dute: Olatz Anduaga, Ane Bayón, Leire Gomez eta ni neuk, Ainhoa Goitiak. Eta orain, honen inguruko laburpen bat egingo dut, denbora asko eskaini diodan lan bat baita.
Gure Unitate didaktikoa Oñatiko Txantxiku ikastolako Haur hezkuntzako lau urteko haurrei
zuzenduta dago, bigarren zikloari dagokion Haur
Hezkuntzako curriculum formalean oinarrituz. Hilabete bateko iraupena izango du. Ikastola, herri gunean dago kokatuta eta bi gela daude ziklo
bakoitzeko. Taldeak 18 ikasle ditu, 9 neska eta 9 mutil eta esan beharra dago,
ez dagoela premia bereziko haurrik, ezta atzerritarrik ere. Horrez gain, gela,
hiru txokotan dago antolatuta, lan
txokoa, jolasteko txokoa eta etxe txokoa.
Lan hau egiteko aukeratu dugun gaia, eskuak garbitu da, beti ere, haurren garapen prozesua kontuan hartuz.
Trebetasunak eta abilezi berriak sortzeaz gain, haurraren beharretara egokituko
da, horrela betirako iraungo duen ohitura bat sortuz.
Ez dago esan beharrik, higienea, bizitzarako oso elementu
garrantzitsua izateaz gain, zaindu eta kontuan hartu behar den aztura bat dela.
Horrez gain, ura, oso garrantzitsua denez, aukera ezin hobea iruditzen zaigu,
haurrek, hau zaintzen eta egoki erabiltzen ikastea.
HELBURUAK
Haurretan lortu edo garatu nahi ditugun helburuak
ondorengo hauek dira:
Helburu
Orokorrak:
·
Emozioak,
sentimenduak eta beharrak indentifikatzea; besteei adieraztea eta besteenak
identifikatu eta errespetatzea.
·
Norberaren
ongizatea eta segurtasuna, garbitasuna eta osasuna indartzearekin zerikusia
duten ohitura eta jarrerak lortzeko aurrerapenak egitea.
·
Ekimena
hartzea, ekintza bera planifikatu eta sekuentziatzea lan erraz edo arazoak
konpontzeko, frustrazio txikiak onartzea eta plantzeatzen diren zailtasunak
gainditzera jotzeko jarrera azaltzea, besteegan behar den laguntza bilatuz.
·
Ingurunearen
elementuek izaten dituzten aldaketak ikustea; haietan eragina duten faktore
batzuk identifikatzea.
·
Ingurune
fisiko eta gizarte-ingurunea ulertzeko interes eta jakinmina erakustea, hartan
gertatzen diren gertakizun nabarmen batzuei buruzko galdera eta interpretazioan
eginez, berezkotasuna eta orijinaltasuna garatuz.
·
Hizkuntza-testuinguru
desberdinetan beste haur eta pertsona helduek adierazten dizkioten asmo eta
mezuak ulertzea, ahozko hikuntza beste pertsonekin harremanak izateko tresna
gisa ulertuz.
·
Ahozko
hizkuntzaren bidez sentimendu, desio eta ideiak adieraztea, apurka-apurka
hizkuntza testuinguru ezberdinetara eta eguneroko komunikazio-egoera
arruntetara egokituz.
·
Bere
sorkuntza plastiko, musikal, gorputzekoak eta lagunenak errespetatu eta
haiekiko interesa erakustea.
Helburu
Zehatzak:
- Gorputza kontrolatzen aurrera egitea, zentzumen garatzeko eta mugimenduaren koordinazioa inguruko ezaugarrietara egokitzeko.
- Bere gorputza eta gorputzaren zenbait funtzio ezagutzea eta adieraztea, ekintzarako eta adierazpenerako dituen aukerak eta mugak aurki ditzan.
- Eguneroko bizitzako arazoak konpontzeko ohiko jarduerak eta lan errazak gero eta modu autonomoagoan egitea, nork bere buruarekiko konfiantza eta ekimen-gaitasuna areagotzeko.
- Estrategiak garatzea, afektu, jolas, elikadura, mugimendu, azterketa, higiene, osasun eta segurtasuneko oinarrizko beharrak gero eta modu autonomoagoan bete ditzan; eta izandako lorpenekin pozik dagoela adieraztea.
- Errespetuzko, laguntzako eta elkarlanerako jarrerak eta ohiturak garatzea, bere jokabidea besteen beharretara eta eskakizunetara egokitzeko; eta mendetasun- edo nagusitasun-jarrerarik ez izatea.
- Gorputz-, plastika-, musika- eta teknologia- hizkuntzekin saiakuntzak egitea, haiekiko interesa erakustea eta erabiltzea, hartara, bai egoerak, bizipenak, beharrak eta inguruko elementuak adierazteko, bai eragin estetikoak eragiteko eta gozatzeko ere.
- Arian-arian, ahozko hizkera norberaren jokabidea eta bizikidetza arautzeko erabiltzea, eta horretarako garrantzitsua dela ohartzea.
KONPETENTZIAK
Haurrengan lortu edo garatu nahi ditugun konpetentziak
ondorengo hauek dira:
·
Arduraz
bizitzea
·
Ikastea
eta pentsatzea
·
Komunikatzea
·
Pertsona
gisa garatzea, egitea eta ekitea.
EDUKIAK
-
Gorputzeko
atalak: eskuak, behatzak, besoak…
-
Ahozko
hizkuntza: deskribapenak, kontakizunak, ipuinak, abestiak…
-
Elkarlana
eta norberaren lanak besteenarekin konpartitzeak duen
gozamenaz bizitu eta garrantziaz jabetzea.
-
Uraren
erabilpena.
-
Taldearekiko
errespetua.
-
Nork
bere buruarekiko konfiantza.
-
Gure
abestiaren eta ekintzaren identifikazioa.
EBALUATZEKO
IRIZPIDEAK
Hauek dira
erabiliko ditugun ebaluazio irizpideak:
1. Norberaren
gorputz-eskemaren gero eta ezagutza doituagoa erakustea,
eta
norberaren sentsazioez eta pertzepzioez jabetzea.
2. Gorputza geroz eta hobeto kontrolatzea, gehien
bat jarrera kontrolatzea.
3. Pixkanaka-pixkanaka
trebetasun batzuk eskuratzea.
4. Eguneroko
jarduerak gauzatzean, tresnak eta lanabesak koordinazio
eta
kontrol egokiarekin erabiltzea eta maneiatzea.
5. Jolasetan
modu aktiboan parte hartzea.
6. Jolas erraz batzuk zuzentzen dituzten arauak
onartzea eta betetzea.
7. Laguntzazko
eta elkarlanerako jarrerak izatea.
8. Norberaren
sentimenduak eta emozioak identifikatzea eta
gero eta
hobeto bereiztea.
9. Aurrera
egitea oinarrizko beharrak modu autonomoan betetzen, eta
norberaren
buruaren ongizatearekiko eta zaintzarekiko interesa eta
ekimena
erakustea.
10. Geroz eta
autonomia handiagoz, egunerokotasunari loturiko arazo
errazak
ebaztea.
11. Ingurunea
ezagutzeko jakin-mina erakustea, bertako elementuen
behaketaren,
manipulazioaren eta miaketaren bitartez.
12. Komunikazio-egoeretan parte hartzea
elkarrizketen bitartez.
13. Parekoekiko
harremanetan, komunikazio-asmoak kontuan izanik
ahozko
hizkera, eta arretazko eta errespetuzko jarrera erakutsiz entzutea eta
erabiltzea.
14. Ikasgelan proposatzen
diren irakurketa- eta idazketa-egoeretan interesa
izatea eta
parte hartzea, eta testu idatziak erabiltzen, haien helburuak ulertzen
eta kode
idatziaren zenbait ezaugarri ezagutzen hastea.
METODOLOGIA
Unitate didaktikoa lantzeko Decroly-ren metodologian
oinarrituko gara. Decroly,
"Eskola Berri"ko mugimenduaren abiarazle eta ordezkaririk
garrantzitsuenetariko bat da; beraren hezkuntzaren xedea haurra
bizitzarako prestatzea da, bere bizitza indibidualerako nahiz bere gizarte
bizitzarako.
Bere metodoaren globalizazio faseetaz baliatuko gara eta
hauek orden logiko bat jarraitzen dute:
-
Haurrak,
behaketa fasea, objektuekin, gizakiekin, gertaerekin eta ekintzekin harreman zuzenean jartzeko helburua duten
ariketak barneratzen dituzte. Ukimenezko materialak eta zentzumenentzat
eskuragarriak direnak erabiliz.
-
Asoziazio fasea, errealitatearekin harreman
zuzena ezinezkoa edo beharrezkoa ez den kasuetan lantzen da. Material abstraktuagoak
erabiltzen dira, hala nola, oroimenak, irudiak, testuak… ideia orokorretara
iristeko asmoz.
-
Adierazpen
fasea, norberaren pentsamendua beste gizakiekin konpartitzea baimentzen duten
ariketak dira. Adierazpen zehatzetan, marrazkia, modelaketa, eskulanak eta hainbat
materialez egindako eraikuntzak barneratzen dira. Adierazpen abstraktuei
dagokienez, irakurketa, elkarrizketa, idazmena eta kalkulua ditugu.
Aipatu behar dugu metodo konstruktibista erabiliko
dugula, hau da, abiapuntu bezala, haurraren ezagutzan oinarritzen den teknika. Ikaslea lankidetzarako erabiltzailea
edo sortzailea izan behar du. Gainera, subjektu aktiboa izango da, hots,
pentsatu, azaldu, galdetu, interpretatu eta kritika egingo du.
Irakaslea, ezagupenaren iturria, gidaria, jardueren
antolatzailea eta ikasleen ideien, kontzeptuen eta pentsamenduen entzulea
izango da. Jorratu nahi duen gaia argi duenean (eskuak garbitu), duen ikasleria
behatzea ezinbestekoa izango da. Gero, jarduerak irakasleriaren arabera hautatu
eta jorratuko ditu, nahi duen gaiarekin erlazionatuz. Azkenik, adierazpen ariketa
ezberdinen bidez landuko du gaia, ikasleek ondo barnera dezaten. Horretarako,
hainbat pausu (intentzioa, prestaketa, gauzatzea, ebaluazioa …) eta teknika
(motibazioa, galderen edo hipotesien planteamendua,..) erabiliko ditu.
Erabiliko diren baliabideak, hau da, materiala,
denboralizazioa, taldekatze mota… jardueraren arabera, taula bakoitzean
zehaztuta daude.
JARDUERAK
- Eskuak garbitu
- Bideoa. Eskuak nola garbitu
- Arauen kortxoa
- Tutua tutua abestia
- Eskubia eta ezkerra lantzen
- Murala
- Zentzumenak lantzen
- Gorputz atalak aztertzen
- Irlatik pasatzen
- Marrazketaren bidezko hausnarketa
- Garbitu
NIRE HAUSNARKETA
Sarrera
honekin amaitzeko, beharrezkoa iruditzen zait, unitate didaktiko hau sortzen
sortu zaizkidan zalantzak eta arazoak aipatzea. Lehenik eta behin, esan beharra
daukat, hau izan dela Unitate didaktiko batekin izan dudan lehenengo hartu
emana, hau da, inoiz ere ez dut horrelako batekin lan egin eta egia esan ez
nekien zer zen ere.
Hau
horrela, zalantza handiak izan ditut, lehenik eta behin, taldekideeok ez
genekien zein gai izango zen egokiena Haur Hezkuntzan lantzeko eta ideia asko
bota ondoren, Eskuak garbitu gaia aipatu genuen eta egokia iruditu zitzaigun,
azken finean, egunerokotasun baterako beharrezkoa den ohitura bat da, eta
beharrezkoa da txikitatik barneratzea.
Bukatzeko,
onartu behar dut, nahiz eta lan asko eman digun lana izan, oso gustura gelditu
naizela emaitzarekin, eta lehenengo Unitate Didaktikoa izateko batere gaizki ez
dagoela pentsatzen dut, beraz, pozik nago.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina